Kommunerne er godt i gang med obligatorisk selvbetjening bølge 2

Kommunerne arbejder målrettet med at anskaffe løsninger til de 12 områder, som er omfattet af obligatorisk selvbetjening i 2013.

En spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt samtlige kommuner viser, at de er godt på vej til at kunne tilbyde borgerne brugervenlige og tilgængelige digitale løsninger på de opgaveområder, som indgår i den såkaldte bølge 2 til 1. december 2013.

Kommunerne efterspørger alternative digitale løsninger

Undersøgelsen viser, at mange kommuner allerede har digitale løsninger på de fleste af områderne. Fx har 64 kommuner løsninger på minimum 10 af de 12 områder og hele 18 kommuner har løsninger på alle områderne. På områderne ’udlån/udleje af lokaler’ og’ pas/kørekort’ er der dog mange kommuner, som pt. ikke har en digital løsning. Således mangler 46 kommuner en løsning til udlån/udleje af lokaler og 32 hhv. 29 kommuner mangler løsning til pas/kørekort. Kun 6 kommuner mangler mere end 5 løsninger.

Det er bemærkelsesværdigt, at kommunerne samlet set overvejer at udskifte godt 30 % af deres nuværende løsninger. Det er specielt på områderne kropsbårne hjælpemidler, begravelseshjælp og navne- og adressebeskyttelse, at kommunerne i øjeblikket er ude at shoppe efter løsninger, som i højere grad opfylder deres behov og krav. For eksempel angiver 64 af kommunerne, at de overvejer alternative løsninger til kropsbårne hjælpemidler.

Præsentation og indkøb af de digitale selvbetjeningsløsninger

Undersøgelsens resultater viser med stor tydelighed, at kommunerne stiller høje krav til deres løsninger og leverandører i forbindelse med implementeringen af bølgeplanen, hvilket er helt i tråd med målsætningen i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.

Digitaliseringsmessen den 19. september i Odense har kommunerne mulighed for at se og starte indkøbene af en række færdigudviklede løsninger til de 12 områder. Det ser dog ud til, at en del kommuner allerede inden messen vil have indkøbt de løsninger, de har behov for, og det er positivt. Det er generelt set hensigtsmæssigt at komme i gang med anskaffelserne så tidligt som muligt, da de mange anskaffelsesprocesser populært sagt kan skabe ”kø ved kasserne” hos de mellem 15 og 20 leverandører, som tilbyder løsninger på bølge 2 – opgaveområderne, og som skal implementere og idriftsætte de digitale løsninger i samarbejde med kommunerne inden 1. december 2013.